Nordanvinden

En blogg om vår tågluff i Europa

Till Venedig, och vidare!

Publicerad 2013-07-27 22:00:44 i Allmänt, Mat och dryck,

Hej allihopa! Sitter nu i Ljubljana och bloggar men ska skriva lite om vad som händer för några dagar dagar sedan. Det jag tänkte skriva om börjar i Rom i torsdags som började lite tråkigt, Olivia lämnade oss för det regniga Göteborg, så nu har vi krympt vårt sällskap till fyra. Sedan så satte vi oss på vårt snabbtåg mot Venedig, som blev en väldigt bekväm resa. Vi kom fram till Venedig och vi började direkt med att söka efter vår buss, som inte fanns på den stationen vi var på, så vi fick gå 1 km till där den gick. Dock var det inte sån bra skyltat på bussarna men vi hittade tillslut rätt. Och vad kan vi säga om vart vårt vandrarhem låg, ja mitt ute i bushen! Men det var ändå helt ok. Vi packade snabbt upp och sedan så plankade vi oss tillbaka till Venedig(då man ej kan köpa biljetter mellan 13-17) och det gick bra. När vi väl var framme i Venedig så vandrade vi längs stadens gränder och kanaler under resten av dagen och kvällen, åt lite mat(som var knappt OK) och åt glass, som var en besvikelse. Inte lika god som jag mindes! Sedan så gick vi till bussen(som fortfarande var svår att hitta) men det gick bra. Sen sov vi och gjorde i ordning oss mot resan till Ljubljana som var 3 tåg med varierande kvalité! Men det var en bra resa där en äldre man hjälpte oss att hitta stationen i Venedig, ännu en av våra hjältar. På kvällen så utforskade vi den överraskande lilla staden och åt en god middag med Slovensk mat och dryck, varav båda var goda(enligt mig och Angelica) medan de andra hade inte lika tur med maten. Hälsningar från Slovenien Olle